Capix AS – Film for næringslivet

Et ferdig rigget og komplett studio er et nytt tilskudd i Innovasjonspark Stavanger, som holder til i første etasje i i6. Capix AS spesialiserer seg på produksjon av forretningsfilm med fokus på kort og presist budskap.

  • AV Hilde Garlid
  • 1. september 2020
Capix.3.jpeg#asset:1741

PARTNERE: Innovasjonspark Stavanger, Elin Engelsvoll og Capix AS med Fredrik Fjellså har inngått et studiopartnerskap. (Foto: Hilde Garlid)


-Film prioriteres høyt på sosiale medier og er en effektiv måte for bedrifter å nå ut med sitt budskap. Dette ble spesielt aktuelt under COVID-pandemien, da fysiske møter ble erstattet med webinar, og mingling erstattet med pc på hjemmekontor. Korte filmer og webinar blir viktig for å nå fram med budskap og salg, sier Fredrik Fjellså i Capix.

Innovasjonspark Stavanger har inngått et partnerskap med selskapet. Det betyr at leietakere nå har et nærstudio til effektiv produksjon av forretningsfilmer og webinar, med leietakerpriser. Capix skal også produsere forretningsfilm for Innovasjonspark Stavanger. Kommer snart til en skjerm nær deg.

Kjenner målgruppen godt
-Vi har bakgrunn fra næringslivet, og har holdt, og ikke minst sett, tusenvis av presentasjoner rettet mot kunder og investorer. I forkant av filmingen jobber vi mye med budskap og historiefortelling for å treffe målgruppen. Vi har opplevd at vår erfaring fra næringslivet er en stor fordel for oss i denne prosessen, sier Fjellså.

-Problemet kan vel ofte være at kunden gjerne vil ha med alt i filmen; fra gründer- og bedriftshistorie, til produkt og framtidsvisjoner. Hvordan løser dere det?

-Det er akkurat der vi kan tilføre mye med vår erfaring fra forretningskommunikasjon. Det har ingen hensikt å klemme inn alt. En god pitch til investor varer sjelden mer enn 20 sekunder, og det er slik vi også tenker når vi produserer filmer. Oppsummeringsfilmer som skal nå alle og omfatte alt, blir sjelden gode. Vi er nok et filmproduksjonsbyrå som grenser opp mot både kommunikasjon- og forretningsutvikling, sier Fjellså.

Så hva kjennetegner en film laget av Capix?

-Et spisset budskap formidlet som en god historie og stilren videoteknikk, sier Fjellså. Kundene våre blir guidet gjennom hele prosessen fra A til Å. I tillegg har vi har en ansatt, Phil Durnford, med skuespillererfaring, som veileder hvordan man best tar seg ut foran kameraet.

Lupix AS - innovasjonsteam til leie
De samme kreftene bak Capix AS har også opprettet selskapet Lupix AS, som fokuserer på prototyping og forretningstjenester til leietakerne i Innovasjonspark Stavanger. Teamet i Lupix har 20 års erfaring med gründervirksomhet, finansiering, daglig ledelse, styrearbeid og teknisk utvikling.

Gründere har allerede mange steder å søke råd, hva skiller dere fra disse?

Vi ønsker ikke å være rådgivere ovenfor kundene våre, men heller være hands-on i arbeidet. Derfor går vi ofte inn som en del av teamet, og er på mange måter et innovasjonsteam til leie. Vi bidrar med å dra prosjektet videre til neste fase og bruker ofte 3D-tegning og 3D-print for å visualisere produktene, sier Fjellså.

Hva har dere levert til kundene deres så langt?

Hovedaktivitetene har vært prototyping og dialog med potensielle kunder og samarbeidspartnere i prosjektene. Vi har klart å posisjonere prosjektene for å komme til neste fase, med involvering fra større industriaktører og tidlig fase dialog om salg.

Lupix.designstudio.1.jpeg#asset:1743

PROTOTYPER: Et helt nytt designstudio tilbyr fasciliteter og kompetanse til å lage prototyper for selskaper som trenger å vise fram sine innovasjoner og nye løsninger. Fredrik Fjellså i Lupix AS blir som et innovasjonsteam til leie. (Foto: Hilde Garlid)

Lupix designstudio
Bedrifter som fokuserer på innovasjonsarbeid trenger ofte å få vist fram en modell eller en prototype av produktene de ønsker å utvikle. Design studioet til Lupix er et godt rom for kreativitet, og tilbyr utstyr som 3Dprinter, lodding og elektronikk for å lage fysiske modeller.

-Det skjer noe med folk når de kan se og ta på en fysisk modell av en ny løsning. En prototype klargjør også hvor langt en faktisk har kommet med produktet, sier Fjellså.

Selskapet har også IT-folk som kan utvikle digitale prototyper for app og web. For øyeblikket jobber de med utvikling av en skybasert løsning for optimalisering av energiproduksjon.

-Nærheten til selskaper som daglig jobber med innovasjoner, er viktig for oss. Det skal være kort vei fra tegnebrett til konsept, sier Fjellså, som selv har bakgrunn som forretningsutvikler i innovasjonsselskapet Validé.

Sjekk gjerne www.lupix.no for mer informasjon, og ta kontakt om du vil besøke designstudioet i Innovasjonspark Stavanger.

Hvordan få kontakt med Capix?
Ta kontakt med Fredrik Fjellså på 41165029 eller fredrik@capix.no. Vi ønsker velkommen til en omvisning i studioet vårt i i6 og en prat om hvordan din bedrift kan bruke film for å nå ut med ditt budskap. Eksempler på filmer vi har produsert finnes på www.capix.no .