Speed-dater nye kunder og partnere

For en liten og ny bedrift som Dataunitor er det en daglig utfordring å komme i kontakt med potensielle kunder. Derfor hoppet markedsansvarlig Özge Öz umiddelbart på tilbudet om en matchmaking-dag med andre selskap i innovasjonsparken.

  • AV Hilde Garlid
  • 23. januar 2019

Speed-dater nye kunder og partnere      

For en liten og ny bedrift som Dataunitor er det en daglig utfordring å komme i kontakt med potensielle kunder. Derfor hoppet markedsansvarlig Özge Öz umiddelbart på tilbudet om en matchmaking-dag med andre selskap i innovasjonsparken.

-Jeg har aldri deltatt på bedrifts «speed-dating» før, men det er et svært interessant konsept for et selskap som oss, sier Öz.

Profesjonell matchmaking

Özge Öz er alene om å administrere, selge og markedsføre tjenestene til selskapet Dataunitor. Selskapet ble etablert i 2017 da gründer og forsker Erdal Cayirci, pensjonerte seg fra stillingen som professor II i elektronikk og datateknikk ved Universitetet i Stavanger. Dataunitor er et forsknings-, teknologi- og utviklingsselskap med fokus på datavitenskap og applikasjoner, inkludert dataanalyse, datahåndtering, dataanalyse, sikkerhet og personvern.

Selskapets har sin hovedbase i Norge og Stavanger mens utviklerteamet er lokalisert i Izmir, Tyrkia. Deres datalagringssenter er Green Mountain på Rennesøy.  

-Vi har fått internasjonal anerkjennelse for vår datavitenskap og våre løsninger, men den daglige utfordringen er å komme i kontakt med potensielle kunder og eventuelt partnere, sier Öz som har kontor i inkubatoren til Validé i innovasjonsparken.

Hun skryter av hvor profesjonelt Innovasjonspark Stavanger organiserte matchmakingen. I tillegg til å få lage en tekst om selskapet i informasjonsportalen som ble sendt ut, kunne hun også lese om de andre deltakerne. Slik kunne hun lage seg en god prioritert og uprioritert liste over hvem hun ville «date».

Full match med flere

I alt var det 14 bedrifter med adresse Innovasjonspark Stavanger som deltok på det aller første bedriftsmøteforumet i parken 8. november i Arkivenes hus. Men prosessen startet en god stund før det.  

-Tilbudet gikk ut tidlig til alle selskap i innovasjonsparken. Matchmaking kom opp som et behov og et forslag i forbindelse med brukerundersøkelsen vår. Vi ønsket å teste konseptet for å øke kjennskap og samhandling i parken, sier Elin Engelsvoll, markedskoordinator i Innovasjonspark Stavanger.

Selve organiseringen var det Norsk Møteforum AS som stod for.  

-Ble det for få aktører å velge mellom med 14 deltakere?

-Ikke for meg. Jeg hadde flere på førsteprioritet som jeg måtte sette på andreprioritet. Det viste seg også i ettertid at vi hadde full «match» ved at noen selskap jeg hadde valgt, også hadde Dataunitor som sin førsteprioritet, sier Öz.

-Hvordan foregikk matchmakingen i praksis?  

-Vi fikk 10 minutter til hver samtale, og da klokken ringte fikk vi snu et ark med et spørsmål som vi skulle stille hverandre. Det hadde ikke noe med selskapet vårt å gjøre. Det var for eksempel musikksmak, største utfordring i livet osv. Det var en bra icebreaker. Det var kjekt å bli litt kjent med personen du snakket med; ikke bare selskapsinformasjon, sier Özge Öz.  

I ettertid kunne hun følge opp med å sende tilbud til tre av selskapene hun «datet». Uansett om disse lander med en avtale eller ikke, så er hun svært fornøyd med utbyttet av dagen.  

-Jeg ble kjent med flere, og får gradvis større og større nettverk. For meg var det mange nok deltakere. For andre spesifikke bransjer ville det nok være en fordel med flere aktører innen samme, eller lignende bransjer, men for oss som driver med datalagring og analyse, så var det nok deltakere til å få gode matcher.  

-Innovasjonsparken ønsker å gjøre dette igjen. Hva er ditt beste råd til nye deltakere?

-For det første; grip sjansen. Dersom du vil treffe en kunde eller en partner, så er dette en god metode. For det andre; forbered deg med å lese om de selskapene du skal møte. Da kan du være mer målrettet, sier Öz.    

Prøver igjen

Deltakerne gir møteforumet høy score i sine tilbakemeldinger. Flere hadde gode kundemøter og ble kjent med kollega i parken som kan komme til nytte. Noen mener det var for få deltakere; andre ønsker seg matching med selskap også utenfor parken.  

-Foreløpig er dette til tilbud til leietakere i innovasjonsparken. Så får vi se om tilbudet kan utvides, sier Engelsvoll, som sier at de vil prøve igjen i 2019.