Selskapet Easee var på full fart ut av Innovasjonsparken som en avlegger av selskapet Zaptec. Men etter noen måneder som leietaker i Stavanger øst, er de tre gründerne godt plassert i hjørnesofaen i Ipark igjen.    

-Vi gjorde en grundig kontorsafari i regionen, og oppdaget underveis hvor godt vi har hatt det i Innovasjonsparken. Vi har alle tre jobbet i og for Zaptec, så det var naturlig å tenke flytting da vi dannet vårt eget selskap, men Innovasjonsparken er og blir det rette stede for oss. Derfor har vi havnet på hjørnekontoret i i3. Her får vi ro nok til å jobbe, men samtidig er vi i en innovativ park hvor utleier gir oss mulighet til å teste produktet vårt. Det har en umåtelig høy verdi, sier Jonas Helmikstøl, gründer og daglig leder i Easee.  

Kjetil Næsje, Steffen Mølgaard og Jonas Helmikstøl har alle bakgrunn med utvikling av ladestasjoner fra Zaptec; Kjetil som selve tech-guruen og en av grunnleggerne av ladestasjonselskapet. Nå har han startet en ny innovasjonsreise innen samme bransje, men med en visjon om å gjøre lading lettere og smartere for forbrukerne.  

  easee.1.jpg#asset:855
BACK TO BASIC: Gründerne i selskapet Easee prøvde å flytte ut av Innovasjonsparken, men var etter noen måneder tilbake på hjørnekontoret i i3. - Etter vår vesle kontorsafari i desember skjønte vi hvor bra fasilitetene i Innovasjonsparken er for oss. Vi flyttet tilbake, sier (f.v.) Steffen Mølgaard, Jonas Heimkstøl og Kjetil Næsje i Easee.


Elbilen blir primærbilen

Zaptec har utviklet og selger ladestasjoner for elbiler, og har spesialisert seg på ladestasjoner til større parkeringsanlegg; som bedrifter eller borettslag. Easee retter seg mot eneboligmarkedet og «hvermannsen» sitt behov for å lade bilen på en billigere måte i egen garasje.  

Elbilsalget går rett til værs. Media skriver om månedslange leveringskøer. Elbilutviklingen har også tatt av. Bilene blir raskere, får lengre rekkevidde og er ikke lenger bilen for spesielt interesserte. Dette er gode nyheter for klima, men den hurtige veksten i antall elbiler krever strøm. Mye strøm.  

-Vi tror at innen fem år så er elbilen primærbilen, og få steder i landet har salget tatt sånn av som i Rogaland, sier Jonas Helmikstøl.

 

Strømkapasiteten i huset ditt

En fersk elbileier vil fort oppdage at stikkontakten i garasjen ikke gjør jobben som ladestasjon. Det er både en forbudt og tidkrevende måte å lade på. Egne ladestasjoner, i egen krets, er nødvendig for en trygg og god lading. Vel og bra, ladestasjoner er å få kjøpt og installert, men den største utfordringen er likevel ikke løst i den handelen.

-Det kan være komplisert for en elbilist å kjøpe en ladestasjon. Du og Google må gjøre søkejobben for å finne en som passer ditt bilkjøp, og da får du plutselig en del nye problemstillinger i fanget, sier Kjetil Næsje.  

Spørsmålene som det nye elektriske vidunderet lydløst triller inn i livet ditt, handler om volt, ampere og strømfaser, type 1 eller 2? Ikke akkurat hverdagsmatematikk og problemet løses heller ikke ved å kjøpe det kraftigste og dyreste. Ladestasjonen kan ha stor kapasitet, men hvordan står det til med kapasiteten og type strømnett i boligen din?  

-En elektriker vil raskt forstå at sikringer vil ryke eller at du ikke kan lade bil og vaske klær samtidig, men hvordan skal du kunne vite det? sier Helmikstøl.  

Det er disse problemstillingene Easee tar tak i når de nå utvikler sin laderobot. De har fra dag én prøvd å tenke som en forbruker; ikke primært som en ladestasjonutvikler.  

-Apple er et av forbildene våre når det gjelder å velge forbrukernes ståsted når ny teknologi skal tas i bruk, sier Helmikstøl.  

Strømselskapene har for lengst begynt å bekymre seg for hva som skjer når elbiler blir de vanligste personbilene i Norge. Vi har nok strøm, men strømnettet er ikke dimensjonert for store økninger i forbruket. Vi makser nemlig strømnettet vårt oftere og oftere. En løsning er å bygge ut kapasiteten. En annen er å gjøre oss til bevisste forbrukere. Pris endrer adferd. Det kan bli ubehagelig dyrt å ikke ha kontroll på ditt personlige strømforbruk. Easee.testlading.jpg#asset:856TESTER: Laderoboten for elbilder som Easee har utviklet, blir i disse dager testet i Innovasjonsparken. Kjetil Næsje fra Easee og Lasse Haaland fra Ipark Eiendom i parkeringsanlegget hvor testingen pågår.

En laderobot

AMS-målerne er på vei inn i hjemmene våre. Disse blir som en bomstasjon for strømforbruk. Prisen går opp dersom du bruker mye på kort tid og bidrar til å lage «kø» på strømnettet. Dersom du sprer forbruket ditt, betaler du mindre.  

-Myndighetene ønsker at vi skal bli mer bevisste på når og hvordan vi bruker strøm. Strøm blir dyrere dersom man ikke er bevisst forbruket og får kontroll på forbruket. Det blir ikke «easee», sier Helmikstøl.  

Deres ladestasjon er derfor ikke bare en som lader elbilen lovlig og trygt. Den fungerer som en laderobot som skjønner strøm, som tenker på strømnettet, prisen og forbruket for deg.  

-Den er programmert til å passe på blodtrykket, både til den som betaler strømregningen og til strømnettet. Den har kontroll på hva som bruker strøm i huset ditt, og i garasjen, og den blir som en coach for AMSen. Den lytter til måleren istedenfor å la hjemmet gå på villstyr, sier Helmikstøl, som mener de har laget et produkt som spiller på lag med fremtidens strømnett.  

-Vi er klare for en strømrevolusjon, og mener vi har et produkt som vil spare både samfunnet og innbyggerne for milliarder av kroner, sier Kjetil Næsje.  

-Bilen din står i ro i 12 timer til dagen, så det er tid nok til å lade, men Easee fjerner bekymringen din for når du skal lade. Ladestasjonen vår blir som et DNA i et selvtenkende strømnett som fordeler strømmen på en mer effektiv måte, sier Jonas Helmikstøl.

Les mer om selskapet på www.easee.no.