Fazer-kantiner får ekte feedback fra Foodback

Måltidsopplevelsen i kantinen i Innovasjonspark Stavanger måles hver eneste dag. Det skal gjøre denne kantinen og 60 andre Fazer-kantiner, enda bedre på service, mat, atmosfære og renhold. Selskapet Foodback lanserer nå sin feedback-løsning i kantiner over hele landet.

  • AV Hilde Garlid
  • 20. august 2019

Lunsjen er for mange et daglig høydepunkt. Men hva vet egentlig kokken og kantinepersonalet om de daglige måltidsopplevelsene de leverer? Er salatbaren innbydende? Sier folk «hei» og «takk» til hverandre? Er rydderutinene logiske eller rotete?

I sanntid kan kantinen nå fange opp hva gjestene mener, fra dag til dag.

Få spørsmål blir mange feedbacks

Metoden er enkel men supereffektiv. Scanner du QR-koden får du fire spørsmål som besvares med smilefjes. Med et femte spørsmål rater du helhetsopplevelsen, og du får muligheten til å gi en personlig kommentar.

-Spørsmålene varierer fra person til person, fra dag til dag, men er innom kategoriene som definerer en måltidsopplevelse; altså service, mat, atmosfære og renhold. Til sammen gir dette kantinen tilbakemeldinger på svært mange ting mens opplevelsen er helt fersk. Det er svært verdifullt for kantinedriverne, sier Marie Hatjoullis-Olsen i Foodback.

-Jeg går jo daglig i den samme kantinen. Hvorfor skal jeg trykke hver dag?

- Det er en enkel og grei måte å gi anonyme og konstruktive tilbakemeldinger på din daglige måltidsopplevelse. Den kan jo variere, og du svarer som ikke på de samme spørsmålene hver dag, sier Hatjoullis-Olsen.

Spinn og vinn

Meningsmålingen avsluttes en sjanse til å vinne en premie.

-Lykkehjulet gir litt spenning rundt bordet, men kan også være en god mulighet for kantinen å profilere seg litt ekstra. Erfaringen er at mange i tillegg har gode lunsjdiskusjoner om måltidsopplevelser og om flaks og uflaks. Det er jo også gøy, sier Marie Hatjoullis-Olsen.