​Eir of Norway og deres sjøpølseeventyr

Sjøpølse er noe norske rekefiskere kaster på havet igjen om det havner i nota, men i Kina er sjøpølse en ettertraktet delikatesse. Eir of Norway startet med seks gründere i 2017, og er i dag fire ansatte med tilholdssted i Innovasjonpark Stavanger.

  • AV Hilde Garlid
  • 16. juli 2019


- Kineserne elsker den røde sjøpølsen, og kaller den en av de fire skatter. Sjøpølse for dem er ikke bare mat og helsekost, men en viktig ingrediens i relasjonsbygging, sier Gunnar Hølland, forretningsutvikler i selskapet Eir of Norway. Selskapet er ett av flere i Innovasjonspark Stavanger innen segmentet havbruk, men må nok sies å være ett av de mer eksotiske både når det gjelder produkt og marked.

IMG_2081.jpg#asset:1317

Høy kilopris Det er særlig den røde, norske sjøpølsen, som lever på ca 300 meters dyp, som selskapet har sett er attraktivt i det asiatiske markedet. Sjøpølse av høy kvalitet har nemlig svært høy kilopris.

-Fisketorget i Bergen er for oss et lite vindu til det asiatiske markedet. Vi har solgt sjøpølse der til asiatiske turister som betalte 2500 kroner kiloet; noe som tilsvarer ca 300 kroner pr sjøpølse, sier Hølland.

Selskapet er mer opptatt av å levere kvalitetsvare til et eksklusivt marked, enn volum. Derfor tar de ansvar for hele produksjonslinja; fra sjøpølsefiske på dypt, norsk hav til prosessering, tørking og salg i det asiatiske delikatessemarkedet.

Oceans of Vikings

-Vi kaller det «A seafood adventure from the oceans of the Vikings», sier Hølland. Eir of Norway startet med seks gründere i 2017, og er i dag fire ansatte med tilholdssted i Innovasjonpark Stavanger.

-Og smaken?

-Jeg har ikke spist mye sjøpølse selv, men anerkjente, asiatiske kokker har tilberedt sjøpølsen for oss. De er opptatt av utseende, og av at sjøpølsens verdi som helsekost. Den har høyt innhold protein, aminosyrer, av vitamin b2, b3 og mineraler som kalsium, magnesium, jern og sink, sier Hølland.

Les mer om Eir of Norway her