• AV HILDE GARLID
  • 21. november 2018

Hvert år feirer IT-bransjen i flere asiatiske land seg selv med nasjonale utmerkelser og priser. Vinnerne går videre til en stor Asia-finale. I år gikk et lite norsk selskap, med tilholdssted i innovasjonsparken, til topps i den nasjonale finalen på Sri Lanka. Hvordan er det mulig? 

19. oktober drysset konfettien over Bjørn Grønning i selskapet Balcoo under den srilankiske versjonen av IT-festen National Best Quality ICT Awards, forkortet NBQSA. 

En stivpyntet jury hadde da høytidlig annonsert sin faglige begrunnelse for å utrope Balcoo sin software som den aller mest innovative løsningen i priskategorien miljø og bærekraft. Med en følelse av å delta på en Oscar-utdeling, entret Grønning så scenen for å motta pokal, ære og berømmelse. Sammen med ham stod det srilankiske teamet fra Embla Software Innovation som er utviklerne til Balcoo.

Bindeleddet mellom i5 i innovasjonsparken og software-utviklerne på Sri Lanka heter Stein Inge Haaland. Han har tidligere hatt kontor i innovasjonsparken, og er nå styreleder i Embla Software Innovation på Sri Lanka. 

-IT-konkurransen på Sri Lanka og i Asia generelt er knallhard. Da er det gledelig å se at gode løsninger fra Norge og firmaet Balcoo blir lagt merke til på Sri Lanka, skriver Haaland på sin LinkedIn-profil etter utmerkelsen.  

Balcoo.asia.1.jpg#asset:1112


Et kvalitetsstempel

Men etter at glitter og glamour har lagt seg på Sri Lanka, så har den høstlige, norske, novemberstemningen definitivt senket seg over Balcoo-teamet i i5.  

-Hva betyr en srilankisk pris for dere, egentlig? 

-Det er Balcoo sin løsning som har vunnet, men muligheten til å delta i en IT-konkurranse på Sri Lanka har vi via vår srilankiske leverandør. Det er ikke slik at det åpner seg et stort asiatisk marked for oss, eller at nye norske eller nordiske  kunder står kø, men det er stas og absolutt betydningsfull at løsningen vår er veid av en tredjepart, som virkelig har faglig peiling. Dette er et kvalitetsstempel på det arbeidet vi gjør, og et pluss for leverandøren vår på Sri Lanka, sier Jan Helge Strømnes, styreleder i Balcoo. 

I alt var det 10 nominerte selskap i kategorien miljø og bærekraft der Balcoo gikk til topps. Med det er Balcoo kvalifisert til å delta i den store asiatiske finalen, men nordmennene lar sjansen passere. 

-Det kommer litt for tidlig for oss, egentlig, sier Strømnes.

Strømanalyser og effektivisering

-Så hva er så med Balcoo sin løsning som er mer bærekraftig enn andre? 

-Vi har utviklet en software som analyserer dataen som de nye AMS-strømmålerne samler inn. Denne dataen gir kunnskap om strømforbruk, og Balcoo sin løsning handler om hvordan denne informasjonen kan brukes til å redusere strømforbruket og energieffektivisere, sier Bjørn Grønning. 

-Det er en bigdata analysemodul, og hvor vi også kan lage prognoser for strømkunder, sier Jan Helge Strømnes.  

Det er norske strømleverandører som er Balcoo sine kunder i dag. Selskapet startet opp i april 2017, og Strømnes sier de kommer ut av det første hele driftsåret sitt med et greit resultat. 

-Vi har kunder i Norge på dette produktet og god pipe-line framover. Det er stor interesse for vår løsning i markedet, sier han. 

-Men med en høythengende asiatisk pris på CV-en, er det er asiatiske markedet også interessant for dere?  

-Ja, det er det, men dette kom litt raskt på oss. Prisen åpner ikke det asiatiske markedet av seg selv. Slik vi ser det må vi vokse i hjemmemarkedet først, så høster erfaringer fra et europeisk marked før vi er moden for Asia, sier Strømnes, som tegner dette mulighetsbilde for Balcoo. 

-Det er 3 millioner AMS-målere i Norge, og 220 millioner slike målere i Europa. Hvilke muligheter som finnes i Asia har vi ikke oversikt over, men alt vi lager i Balcoo er eskalerbart til nye land. Vi har en internasjonaliseringsstrategi, sier han. 

Når det gjelder det norske markedet, så mener Balcoo at de er nesten helt alene om å kunne levere denne typen software til kraftselskapet for å analysere denne typen strømedata. 

-Det er investert mange milliarder kroner i Norge for å få AMS-målerne inn i norske hus og hytter. For oss handler det om å bruke denne dataen kreativt og på en slik måte at det utløser energieffektivisering. Slik kan vi skape bevisste og engasjerte energikunder. Det handler igjen om mer enn å bare passivt analysere data, sier Strømnes. 

-Hva tenker du på, da? 

-Vi har et samarbeid med en større eiendomsaktør i Oslo om nytt boligprosjekt der vi bistår med konseptutredning for innovative energiløsninger. For å virkelig bidra til miljø og bærekraft, ønsker vi å bidra i forkant av løsninger som blir valgt for energi, sier Strømnes. 

Les mer om NBQSA her.

Balcoo.asia.3.jpg#asset:1113